
Veelgestelde vragen
Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen van leefstijlaanbieders die zich willen aansluiten bij Beter Verwijs. Of je nu meer wilt weten over het platform, het aanmeldproces of de voorwaarden, we helpen je graag verder.
Aanmelden
Ben je een zelfstandig werkende leefstijlspecialist (ZZP) of eigenaar van een leefstijlinterventie met meerdere locaties in het paramedisch domein? Meld je dan aan via deze link.
Ben je werkzaam in het sociaal domein en ben je bijvoorbeeld buurtsportcoach, opbouwwerker of budgetcoach? Dan kun je je hier aanmelden. Goed om te weten: de hieronder vermeldde kosten zijn niet op toepassing voor jou.
Wil je jouw praktijk of interventie aanbieden op Beter Verwijs? Dan is het belangrijk dat jouw aanbod voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Vergoeding: de interventie wordt (deels) vergoed door gemeente of zorgverzekeraar.
- Persoonlijk contact: tijdens het interventietraject is er altijd persoonlijke begeleiding of coaching beschikbaar via persoonlijk contact of afstandsbegeleiding.
- Begeleiding: je bent in staat om elk volwassen persoon te begeleiden, ongeacht het ziektebeeld.
- TerugkoppelingJe geeft na het ontvangen van de verwijzing tijdig via de geautomatiseerde e-mails een terugkoppeling van de status van het traject met de patiënt.
- Afwezigheid: je meldt tijdig wanneer je niet meer werkzaam bent, langdurig op vakantie gaat of een patiëntenstop hebt. Beter Verwijs zal je dan (tijdelijk) deactiveren om te voorkomen dat patiënten nog voor jou kunnen kiezen.
Ja. Ben je naast fysiotherapeut bijvoorbeeld ook een GLI-coach of diëtist en zou jij vanuit beide specialisaties gevonden willen worden op Beter Verwijs? Dan kun jij je aanmelden voor meer interventies.
Je kunt alle stappen in het aanmeldproces vrijblijvend doorlopen. Je profiel wordt pas aangemaakt en je aanmelding definitief nadat je de laatste e-mail ontvangt met de voorwaarden en daarop akkoord geeft.
Ja, elke leefstijlspecialist die voldoet aan de voorwaarden om zich aan te sluiten bij Beter Verwijs, kan zich aanmelden. Je kunt de aanmeldlink delen, zodat de specialist zelf de stappen van het aanmeldproces kan doorlopen.
Stap 1. Aanmelden: aanmelden kan eenvoudig via deze link.
Stap 2. Aanvullende gegevens: na de eerste stap ontvang je een link naar aanvullende gegevens die nodig zijn om je profiel compleet te maken. Voor zelfstandige leefstijlaanbieders met één praktijk geldt dat je na het invullen van de aanvullende gegevens een e-mail ontvangt met de voorwaarden die op jouw aanmelding van toepassing zijn. Voor eigenaren met één of meer locaties wordt er na het invullen van de aanvullende gegevens persoonlijk contact opgenomen om je profiel samen compleet te maken en ontvang je een e-mail met de voorwaarden.
Stap 3. Akkoord: zodra het akkoord op de voorwaarden door jou is gegeven, wordt je profiel aangemaakt en word je binnen enkele werkdagen zichtbaar op het platform.
Ja, afhankelijk van de soort aanmelding (paramedisch of sociaal domein), het aantal interventies en het aantal locaties dat aan een aanmelding gekoppeld zijn, variëren de kosten. Je vindt hier meer informatie over onder het kopje ‘kosten’.
Verwijzingsproces
Het verwijsproces bij Beter Verwijs verloopt als volgt:
1. Aanmelding: het proces begint wanneer een zorgverlener een patiënt aanmeldt op Beter Verwijs vanuit de spreekkamer (bijvoorbeeld in een ziekenhuis).
2. Keuze van leefstijlthema: de patiënt kiest samen met de zorgverlener, of in de meeste gevallen zelfstandig thuis, een leefstijlthema zoals voeding, beweging, ontspanning of slaap. Op basis van het adres van de patiënt worden beschikbare interventies getoond.
3. Selectie leefstijlspecialist: de patiënt kiest vervolgens een leefstijlspecialist uit de getoonde opties. De geselecteerde leefstijlspecialist ontvangt een verwijzing per e-mail en neemt binnen enkele werkdagen contact op met de patiënt.
4. Terugkoppeling: na het eerste contact met de patiënt, wordt het eerste contactmoment teruggekoppeld via een link in de e-mail van de verwijzing. Als de patiënt besluit om geen vervolg te geven aan de behandeling of als blijkt dat er geen start kan plaatsvinden, wordt dit ook via de link in de e-mail aangegeven.
5. Vervolg: zodra er contact is geweest en de patiënt een afspraak heeft gemaakt, verloopt het verdere proces zoals gebruikelijk, volgens de standaard werkwijze van de leefstijlspecialist.
De verwijs e-mail bevat de volgende informatie:
Uniek ID: elke verwijzing heeft een uniek referentie-ID dat specifiek is voor de verwezen persoon.
Contactgegevens: de e-mail bevat ook een link naar de belangrijkste contactgegevens van de patiënt, waaronder de naam, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, adres, de naam van zorgverlener die de patiënt via Beter Verwijs heeft verwezen, en het ziekenhuizen vanwaar de verwijzing is gedaan. Indien door de patiënt ingevuld, worden ook eventuele motivatie en bijzonderheden weergegeven.
Terugkoppeling: op de pagina met contactgegevens vind je een knop waarmee je een terugkoppeling dient te geven over of er succesvol contact is geweest met de patiënt.
Succesvol contact gehad betekent dat je de patiënt hebt gesproken of een concrete vervolgstap hebt gezet. Dit kan zijn door het versturen van een eerste e-mail met vervolgstappen, of door het telefonisch contact met de patiënt waarbij je een vervolgafspraak (intake) hebt ingepland.
Momenteel bevat een verwijzing geen medische informatie, mits een patiënt deze zelf heeft ingevuld bij motivatie of bijzonderheden. Het idee is dat deze informatie tijdens het intakegesprek wordt opgehaald.
Probeer een aantal keer contact te leggen met de patiënt. Als dit na meerdere pogingen niet is gelukt, mag je in de verwijzingsmail kiezen voor ’traject annuleren’. Vergeet dan niet de reden in te vullen. Zo begrijpen wij wat er met deze verwijzing is gebeurd.
Als een patiënt om welke reden dan ook niet kan of wil starten met het traject, geef je dit door via de link in de e-mail door de knop: ’traject annuleren’ te gebruiken. Vergeet niet om ook de reden voor de annulering in te vullen.
Het geven van een update is cruciaal om de voortgang van een patiënt te monitoren. Hierdoor kunnen wij zien waar de patiënt zich in het traject bevindt. Als we geen reactie ontvangen, gaan we ervan uit dat er nog geen actie is ondernomen, wat een belangrijke voorwaarde is die we aangeven tijdens het aanmeldproces voor leefstijlaanbieders op Beter Verwijs.
Wanneer een verwijzing te lang stil ligt, nemen wij contact op met de leefstijlspecialist om alsnog een update te verkrijgen. Dit is essentieel om het proces soepel te laten verlopen en ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen goed geïnformeerd zijn. Bovendien helpt de terugkoppeling ons om te beoordelen of de kans groot is dat de patiënt daadwerkelijk zal starten met de interventie. Dit levert waardevolle inzichten en gegevens op die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het platform. Op deze manier kunnen we zowel de effectiviteit van het platform verbeteren als een optimale ervaring voor zowel patiënten als leefstijlspecialisten garanderen.
Ja, je krijgt om een aantal werkdagen frequent een herinnering, totdat de terugkoppeling van de status van de verwijzing is teruggekoppeld via het systeem. Dit doen we om zeker te zijn dat een patiënt verder wordt geholpen en / of we op de hoogte zijn van een vervolg of het stoppen van het traject.
Alle ziekenhuizen zien jaarlijks 8,5 miljoen unieke patiënten, waarvan ten minste 60% leefstijlbegeleiding nodig heeft. Volgens het Integraal Zorg Akkoord (IZA) moet elke patiënt hier in 2025 toegang toe hebben, wat betekent dat er volop werk is voor leefstijlspecialisten. Het aantal verwijzingen dat je kunt verwachten, hangt af van verschillende factoren, zoals het aantal actieve verwijzers op het platform, de voorkeuren van patiënten voor bepaalde interventies, en de woonplaats van de patiënt. Leefstijlinterventies worden aan de patiënt getoond op basis van deelnamecriteria, voorkeuren en hun adres. Alle interventies binnen een straal van 20 km worden weergegeven. Hoe actiever de zorgverleners in jouw omgeving verwijzen, hoe meer verwijzingen jij kunt verwachten.
Verwijzers
In 2025 starten de eerste ziekenhuizen, ziekenhuisbreed, met het gebruik van Beter Verwijs. In de komende drie jaar (2025, 2026, 2027) zullen minimaal 42 ziekenhuizen gebruikmaken van het platform. In de tussentijd kunnen individuele zorgverleners uit alle ziekenhuizen al gebruik (blijven) maken van het platform.
Het Beter Gezond-programma (onderdeel van Radboudumc) ondersteunt de komende drie jaar 42 ziekenhuizen en meer dan 30.000 zorgverleners bij de integratie van leefstijlzorg in de dagelijkse praktijk. Dit programma biedt een praktische oplossing voor het voeren van leefstijlgesprekken in de reguliere spreekkamers. Zorgverleners worden getraind in het voeren van effectieve leefstijlgesprekken en in het gebruik van het Beter Verwijs-platform. Dankzij deze training kunnen zij in minder dan een minuut een gesprek voeren en direct doorverwijzen. Hierdoor zal Beter Verwijs door al deze zorgverleners worden gebruikt. Er wordt bovendien gewerkt aan de integratie van Beter Verwijs in het EPD (Elektronisch Patiënten Dossier) van ziekenhuizen.
Ja, dat is mogelijk en gebeurt al. Momenteel maken diverse huisartsenpraktijken en arbodiensten door heel Nederland gebruik van Beter Verwijs.
Kosten
De kosten variëren afhankelijk van het domein waarin je werkzaam bent en het aantal interventies en locaties waarvoor je je wilt aanmelden. Bekijk hieronder de kosten die op jou van toepassing zijn.
Paramedisch domein
Leefstijlspecialisten in het paramedisch domein betalen een jaarlijkse licentie voor de zichtbaarheid op het platform en een vergoeding per verwijzing.
Voor zelfstandige leefstijlspecialisten met één praktijk op één locatie:
- Jaarlijkse licentie: 29 euro.
- Kosten per verwijzing: 5 euro.*
- Extra interventie: 20 euro per jaar
Voor eigenaren van een leefstijlinterventie met één praktijk tot en met 10 locaties:
- Jaarlijkse licentie: 49 euro.
- Kosten per verwijzing: 5 euro.*
Extra interventie: 34 euro per jaar.
Voor eigenaren van een leefstijlinterventie met 11 t/m 100 locaties:
- Jaarlijkse licentie: 69 euro.
- Kosten per verwijzing: 5 euro.*
- Extra interventie: 48 euro per jaar.
*De eerste vijf verwijzingen zijn eenmalig bij de jaarlicentie inbegrepen en zijn 12 maanden geldig.
De jaarlijkse licentieperiode start pas zodra je de eerste verwijzing ontvangt. Je betaalt dus niets zolang je geen verwijzing ontvangt.
Je ontvangt een factuur van Beter Verwijs voor de jaarlijkse licentie zodra je een verwijzing hebt ontvangen. De kosten voor de extra verwijzingen worden periodiek gefactureerd op basis van het aantal verwijzingen dat je ontvangt boven de 5 inbegrepen verwijzingen die je eenmalig ontvangt. De frequentie voor de extra verwijzingen wordt nog bepaald (dit kan zijn: per maand, kwartaal, half jaar of per jaar).
We hebben een uitgebreid prijsmodelonderzoek uitgevoerd onder diverse leefstijlaanbieders, variërend van diëtisten tot slaapoefentherapeuten.
Het huidige model is goed ontvangen door de overgrote meerderheid van de aanbieders. Ze waarderen het omdat het hen directe toegang tot ziekenhuizen biedt en hen helpt om meer waarde toe te voegen aan de patiënten, terwijl het ook bespaart op promotiekosten. Bovendien laat de praktijk laat zien dat een verwezen patiënt gemiddeld 3 tot 6 behandelingen nodig heeft, waardoor deze prijs als passend werd beschouwd.
De licentiekosten blijven hetzelfde, ongeacht het aantal verwijzingen dat je ontvangt. De jaarlijkse licentiekosten van 29 euro (voor zelfstandige leefstijlspecialisten in het paramedisch domein) dekken tot 5 verwijzingen per jaar. Deze 5 kosteloze verwijzingen zijn 12 maanden geldig. De licentiekosten is een vast bedrag. Dit betekent dat je ook bij minder verwijzingen de jaarlijkse licentiekosten betaalt. De licentieperiode begint vanaf de eerste ontvangen verwijzing.
Ben je naast fysiotherapeut bijvoorbeeld ook GLI-coach? Dan kun je je ook voor deze leefstijlinterventie aanmelden en betaal je per interventie 20 euro extra op de jaarlijkse licentiekosten.
Nee, zolang je geen verwijzing ontvangt, betaal je ook helemaal niets. De licentiekosten gaan pas in zodra je de eerste verwijzing hebt ontvangen.
Sociaal domein
Leefstijlspecialisten in het sociaal domein betalen geen kosten om deel te kunnen uitmaken van Beter Verwijs. Ben jij een buurtsportcoach, budgetcoach of opbouwwerker in het sociaal domein? Dan zijn er dus geen licentiekosten en kosten per verwijzing voor jou.
Leefstijlaanbod
Het interventieaanbod wordt samengesteld door input van zorgverleners en patiënten en wordt continu geactualiseerd door het Beter Verwijs-team. Het aanbod omvat zowel lokale als regionale interventies en richt zich op thema’s zoals voeding, beweging, mentale gezondheid, en sociaaleconomische problematiek.
Momenteel zijn er meer dan 1.000 leefstijlaanbieders aangesloten op Beter Verwijs. Het aantal gekoppelde leefstijlaanbieders zijn niet aan de voorkant te zien. Wel kun je zien welke type interventies er zijn aangesloten op Beter Verwijs. Deze vind je hier: Leefstijlbegeleidingen – Beter Verwijs
Afmelden
Je kunt je op ieder moment afmelden. Dit kun je doen door een e-mail te sturen naar: info@beterverwijs.nl
Wanneer je (tijdelijk) geen patiënten meer kunt ontvangen, horen we dit graag via het supportformulier.
Overige
Beter Verwijs legt de nadruk op leefstijl en sociaaleconomische problemen en biedt een volledig en actueel interventieaanbod dat zowel het medisch, paramedisch als sociaal domein omvat. Het platform mis landelijk dekkend en werkt zonder winstoogmerk, in nauwe samenwerking met ziekenhuizen en zorgprofessionals, waardoor het een unieke positie inneemt binnen het zorglandschap.
Als je andere vragen hebt, kun je je vraag stellen via het supportformulier. We streven ernaar om je vraag binnen enkele werkdagen te beantwoorden.