Veelgestelde vragen
Benieuwd naar nog meer informatie over Beter Gezond? Dat snappen we, daarom hebben we hier de meest gestelde vragen voor u op een rijtje gezet.
Algemeen
Beter Verwijs is het verwijsplatform, bedoeld voor zorgprofessionals die hun patienten willen doorverwijzen naar leefstijlinterventies.
Het platform biedt leefstijlbegeleiding voor geïndiceerde en zorg gerelateerde preventie. Naast zieke mensen is het ook geschikt voor mensen die bijvoorbeeld in het ziekenhuis komen met een gebroken arm en iets aan hun overgewicht willen doen. Zie de website van RIVM wat deze begrippen inhouden.
Ja, absoluut! U mag uw collega’s informeren en laten profiteren van Beter Verwijs.
Nee, het gebruik van Beter Verwijs is voor zorgverleners (verwijzers) en patiënten kosteloos. De kosten voor de leefstijlbegeleiding die patiënten kiezen worden doorgaans volledig tot grotendeels vergoed door de zorgverzekeraar of gemeente. Het is echter belangrijk om te weten dat soms een eigen risico van toepassing kan zijn. De wijze van vergoeding is aangegeven per interventie door middel van labels (basiszorg – volledig vergoed, basiszorg – eigen risico, aanvullende zorg).
Toegankelijkheid
Op dit moment is Beter Verwijs exclusief voor zorgverleners in de eerste-, tweede- en derdelijnszorg.
Het platform biedt leefstijlbegeleiding voor geïndiceerde en zorg gerelateerde preventie. Naast zieke mensen is het ook geschikt voor mensen die bijvoorbeeld in het ziekenhuis komen met een gebroken arm en iets aan hun overgewicht willen doen. Zie de website van RIVM wat deze begrippen inhouden.
Beter Verwijs is momenteel nog niet specifiek ingericht voor laaggeletterden. Hier wordt wel hard aan gewerkt. Heeft u te maken met iemand die laaggeletterd is? Dan kunt u er bij de aanmelding voor kiezen om alle stappen samen te doorlopen. Kies onderaan bij ‘aanmelden’ voor de optie: nu samen met patiënt invullen. Op deze manier hoeft uw patiënt zelf thuis geen keuze meer te maken voor een leefstijlbegeleiding.
Beter Verwijs is momenteel alleen in het Nederlands beschikbaar.
Nee, momenteel meldt de zorgverlener de patiënt aan in de spreekkamer. Als de patiënt niet in staat is de stappen zelf thuis te doorlopen kan je als zorgverlener het proces samen doorlopen.
Dit is momenteel nog niet mogelijk, maar er wordt aan gewerkt.
Verwijzingsproces
Het aanmeldingsproces is zo ingericht dat u de patiënt in principe alleen hoeft aan te melden. De patiënt doorloopt zelf (thuis) het aanmeldingsproces en maakt op basis van eigen wensen en behoeften een keuze voor een leefstijlthema én begeleiding. Een voorbeeld: een patiënt rookt, maar voelt er meer voor om te starten met bewegen. Dan kan daarvoor worden gekozen. Stoppen met roken kan wellicht later als hij / zij er klaar voor is. We volgen de intrinsieke motivatie van de patiënt. Vaak is dat gewoon een gevoel wat op dat moment speelt bij de patiënt.
Nee, na aanmelding krijgt u een automatische melding te zien van de aanmeldbevestiging. Hierin staat vermeld dat de e-mail die de patiënt na aanmelding krijgt mogelijk in de ongewenste mailbox kan terechtkomen.
Na aanmelding door de zorgverlener kiest de patiënt zelf een leefstijlthema en begeleiding. Beter Verwijs koppelt de patiënt aan de gekozen leefstijlbegeleiding, waarna de leefstijlbegeleider binnen enkele werkdagen contact opneemt met de patiënt om de begeleiding te starten.
Na drie herinneringen wordt de patiënt automatisch afgemeld. De patiënt heeft gedurende het proces ook zelf de mogelijkheid om zichzelf af te melden.
Leefstijlbegeleidingen
Ja, het merendeel van de leefstijlbegeleidingen op het platform heeft een landelijke dekking. Op basis van de ingevulde postcode van de patiënt wordt het beschikbare aanbod getoond.
Alle beschikbare leefstijlbegeleidingen zijn te vinden op Beter Verwijs onder het kopje ‘Leefstijlbegeleidingen‘.
Momenteel kan een zorgverlener een patiënt slechts voor één leefstijlbegeleiding tegelijkertijd aanmelden.
Nadat de patiënt (samen met u) de volledige aanmeldingsprocedure heeft doorgelopen en een leefstijlbegeleiding heeft gekozen, neemt de gekozen leefstijlbegeleider binnen enkele werkdagen contact op met de patiënt voor een korte intake of het plannen van een eerste afspraak. Die vervolgafspraak zal zo snel mogelijk plaatsvinden.
Doordat alle leefstijlbegeleidingen zijn ingekocht door zorgverzekeraars of gemeenten, worden ze volledig tot grotendeels vergoed voor de patiënt. Soms is er sprake van een eigen risico. Bij tweede- of derdelijns patiënten is dit eigen risico meestal al aangesproken. De leefstijlbegeleider bespreekt de mogelijke bijzonderheden (waaronder vergoedingen) altijd met de patiënt tijdens de intake, zodat er geen verrassingen ontstaan. Per interventie staat met behulp van vergoeding labels aangegeven hoe het wordt vergoed.
In het menu kunt u bij ‘Leefstijlbegeleidingen‘ zien welke interventies er beschikbaar zijn. Hier vindt u meer uitleg (met soms een video) over de interventie.
Leuk! Laat het ons weten via info@beterverwijs.nl. Wij zullen de interventie beoordelen.
Soms vind je alleen lokale of regionale interventies terug op het platform. Na het invoeren van de postcode van de patiënt worden alle beschikbare interventies getoond.
Kwaliteit
Om elke patiënt, ongeacht woonplaats te voorzien van kwalitatieve zorg en de financiële drempel voor patiënten weg te nemen, richt Beter Verwijs zich op leefstijlbegeleidingen met een landelijk bereik en die zijn ingekocht (en dus vergoed) door zorgverzekeraars of gemeenten.
Om de kwaliteit te borgen richt Beter Verwijs zich op leefstijlbegeleidingen die zijn ingekocht (en dus goedgekeurd) door zorgverzekeraars of gemeenten.
Communicatie
Alle communicatie vindt rechtstreeks plaats tussen de patiënt en de leefstijlbegeleider. Als zorgverlener ontvang je alleen een bericht wanneer je patiënt een keuze heeft gemaakt voor een leefstijlbegeleiding.
Momenteel informeren we jou als zorgverlener alleen zodra de patiënt een keuze heeft gemaakt voor een leefstijlbegeleiding. In de toekomst gaan we inventariseren of er behoefte is aan meer informatie en terugkoppeling. Veel zorgverleners maken tijdelijk aantekeningen in het EPD van de patiënt. Zo kunt u er tijdens de volgende afspraak naar vragen.
Uitbreiding van het interventieaanbod
Ja, er worden regelmatig nieuwe interventies toegevoegd aan Beter Verwijs. Blijf op de hoogte van de nieuwste interventies door je aan te melden voor de nieuwsbrief van Beter Gezond.
De leefstijlthema’s en de onderliggende interventies worden voortdurend geoptimaliseerd en verder uitgebreid. Blijf op de hoogte van de nieuwste thema’s of interventies door je aan te melden voor de nieuwsbrief van Beter Gezond.
Privacy
In de aanmeldfase, die u samen met de patiënt doorloopt, worden naam, het e-mailadres en het telefoonnummer van de patiënt gevraagd. De patiënt ontvangt dan persoonlijk een e-mail met vervolgvragen die hij buiten de spreekkamer (meestal thuis) kan invullen. Aan het einde van het aanmeldproces wordt gevraagd om aanvullende (niet-medische) gegevens, zoals de resterende NAW-gegevens, zorgverzekeraar, motivatie en bijzonderheden.
Beter Verwijs wordt beheerd en onderhouden door Team Beter Gezond onder leiding van Prof. dr. Bart Kiemeney, afdelingshoofd Department for Health Evidence. Meer informatie over onze teamleden vind je op de pagina ‘over ons‘.
Beter Verwijs wordt gefinancierd met subsidiemiddelen.
Patiëntbetrokkenheid
Er zijn verschillende trainingen en e-learnings beschikbaar die geschikt zijn voor elke zorgverlener in Nederland. Hierin leert u de basisvaardigheden van het leefstijlgesprek. Bekijk hier de mogelijkheden.
Beter Verwijs wordt beheerd en onderhouden door Team Beter Gezond onder leiding van Prof. dr. Bart Kiemeney, afdelingshoofd Department for Health Evidence. Meer informatie over onze teamleden vind je op de pagina ‘over ons‘.
Beter Verwijs wordt gefinancierd met subsidiemiddelen.
Achtergrond
Beter Verwijs is een initiatief van Beter Gezond, een onderdeel van het Radboudumc. Beter Gezond en daarmee het Radboudumc, faciliteert dit verwijsplatform om bij te dragen aan leefstijl en preventie in de zorg, niet alleen voor het Radboudumc, maar voor alle ziekenhuizen in Nederland.
Ook dit leer je in een e-learning of training. Het belangrijkste is dat een patiënt intrinsiek gemotiveerd is om aan de slag te gaan met zijn of haar leefstijl. Meld een patiënt daarom alleen aan als je het idee hebt dat hij of zij echt bereid is om aan leefstijl te werken.
Beter Verwijs wordt gefinancierd met subsidiemiddelen.
Vragen of opmerkingen
U kunt een contactverzoek indienen via het contactformulier.
Een andere vraag?
Staat uw vraag er niet tussen? Geen probleem. We helpen u natuurlijk graag. Neem dan even contact met ons op.