Beter Verwijs | ervaring met The Right Meal

Veel mensen worstelen voor, tijdens of na ziekte met hun gewicht of voedingspatroon. The Right Meal is één van de leefstijlbegeleidingen onder het thema ‘voeding’ die gekozen kan worden in het leefstijlverwijsplatform Beter Verwijs. Patiënten die aan de slag willen met leefstijlverandering kunnen door

de zorgverlener worden aangemeld bij Beter Verwijs. Dit gaat snel en eenvoudig. De patiënt kiest vervolgens zelf (thuis) met welk leefstijlthema; voeding, beweging, middelen (alcohol, roken), slaap, ontspanning of verbinding hij aan de slag wil en maakt daarna een keuze voor een leefstijlbegeleiding.

Op het gebied van voeding kan gekozen worden voor The Right Meal, een online voedingsadvies met begeleiding door diëtisten en recepten afgestemd op persoonlijke smaak, behandeling en leefsituatie. Door gezonde voeding kunnen patiënten beter hun behandeling aan en herstellen sneller. Vanuit een gezamenlijke missie om de wereld voor patiënten te verbeteren is de Right Meal aangehaakt bij Beter Verwijs. De eerste patiënten zijn al succesvol verwezen en gestart. Lees hier de ervaring van The Right Meal oprichter Lourens Pouwer en een van de verwezen patiënten, Sita van Arendonk.

Voor iedereen   

Iedereen kan terecht bij The Right Meal voor passend voedingsadvies; personen van iedere leeftijd, elke sociaal economische klasse, met of zonder ziektebeeld. The Right Meal is gespecialiseerd in bepaalde ziektebeelden: 60% is oncologische( ex-)patiënt, maar ook veel mensen met cardiologische, long, of hart- of vaatziekten worden begeleid. Veel mensen kampen met ondervoeding of juist overgewicht na een bepaalde behandeling met een nadelig BMI als gevolg. Dat vraagt maatwerk. The Right Meal werkt naast Beter Verwijs ook direct samen met ziekenhuizen en koppelt  de status van de begeleiding ook terug naar zorgverleners. Anders dan bij veel diëtisten is de app van The Right Meal te personaliseren. Dat gaat zelfs zo ver dat elk voedingsadvies met bijbehorende gerechten, wensen en allergieën volledig op maat is samen te stellen.

Verbinding en samenwerking

Lourens Pouwer, oprichter van The Right Meal gelooft in een ketenaanpak, de tweede- en derde lijn zorg verbinden met de zorg daarbuiten. Samenwerking daarin is volgens hem essentieel om stappen voorwaarts te zetten op het gebied van leefstijlverandering. “Dat kan beginnen binnen de muren van het ziekenhuis door het agenderen van leefstijl – de impact van de witte jas is immers groot. Bij veel zorgverleners in het ziekenhuis is er echter nog weinig aandacht, tijd of kennis om door te kunnen verwijzen naar leefstijlinterventies buiten het ziekenhuis. Met als gevolg dat niet iedere patiënt effectief geholpen kan worden met leefstijl. Het witte-jas-effect kan juist zo’n belangrijke trigger zijn. Beter Verwijs speelt hier perfect op in. Een eenvoudig verwijsplatform voor elke zorgverlener in Nederland die tweede- en derdelijnszorg verbindt met de eerste lijn en sociale domein. Dat is heel sterk en daar willen wij heel graag onderdeel van zijn.”

Volledig vergoed

Eén van de voorwaarden om je als leefstijlbegeleiding te kunnen verbinden aan Beter Verwijs is dat de zorg grotendeels tot volledig vergoed wordt door zorgverzekeraar of gemeente. Consulten van The Right Meal worden door bijna elke zorgverzekeraar 100% vergoed vanuit de basisverzekering.

Hoe het werkt?

Bij de start wordt goed doorgevraagd welke diëtist het beste past bij de specifieke vraag van de patiënt. Hierop volgend vindt er een intakegesprek plaats van 45-60 minuten. Na de intake wordt er een voedingsplan op maat samengesteld, die persoonlijk wordt toegelicht en ingesteld in de app. In de app vind je naast het voedingsplan gepersonaliseerde recepten, die eenvoudig te bereiden zijn.  Bij de keuze van de recepten wordt rekening gehouden met persoonlijke wensen, budget, allergenen en smaakvoorkeuren zoals type keuken of levensovertuiging. Daarna volgen nog vier begeleidingsconsulten. Mensen kunnen zo eenvoudig zelf verder.

Digitale versnelling door COVID19

In 2020 is The Right Meal van start gegaan. Laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk voedingsadvies bieden, dat is het idee. Alles vindt online plaats om zo iedereen, ongeacht woonplaats te kunnen begeleiden. Het aller belangrijkste daarvan is dat partners kunnen meeluisteren. De omgeving heeft vaak een actieve rol in leefstijlverandering. “Volledig online is best spannend in een land en fase waar nog niet iedereen even sterk digitaal is onderlegd. Corona heeft daar een behoorlijke versnelling in aangebracht. De zorg is niet zo snel in verandering, maar tijdens COVID19 moest iedereen wel – alles lag plat en de zorg moest door. Van fysieke afspraken naar videobellen met huisarts om een wond te bekijken. Daar liften wij op mee. Tegenwoordig gaat nog maar 5% van onze begeleiding via de telefoon in plaats van digitaal”, vertelt Lourens.

Binnen twee dagen contact met patiënt

Inmiddels zijn de eerste patiënten uit verschillende ziekenhuizen verwezen naar The Right Meal via Beter Verwijs.  “De aanloopfase heeft wat tijd nodig, dat is logisch. De eerste zorgverleners zijn immers pas sinds kort aan het testen. De frequentie van aanmeldingen neemt elke week toe. Wat er gebeurt als wij een verwijzing ontvangen? Een zorgverlener meldt een patiënt aan via Beter Verwijs, de patiënt kiest vervolgens zelf thuis een leefstijlthema, in ons geval voeding, en kiest dan voor The Right Meal. Beter Verwijs ontvangt de aanmelding en stuurt de NAW-gegevens beveiligd aan ons door. Wij ontvangen geen medische gegevens, tenzij de patiënt zelf bijzonderheden vermeldt. De medische achtergrond halen we zelf op tijdens de intake. De patiënt wordt binnen twee werkdagen gecontacteerd. Dan plannen we een intake in en wordt de patiënt geholpen met voedingsadvies op maat.

Het resultaat?

Op 20 juli 2022 werd Sita als één van de eerste patiënten door haar oncologisch verpleegkundige in Rivas verwezen naar Beter Verwijs. Vier jaar geleden werd borstkanker geconstateerd bij Sita. 2,5 jaar na de laatste behandeling was ze weer bijna de ‘oude’ en wilde ze verder. Niet zonder slag of stoot, want haar kilo’s zaten haar nog in de weg. Door alle chemo’s, bestralingen en hormoonmedicatie was Sita zes kilo aangekomen. Op dat moment had ze andere dingen aan haar hoofd. Afgelopen juli 2022, was ze het zat en wilde ze hier iets aan doen. Gewoon lijnen lukte niet meer, daarom schakelde ze de hulp in van haar zorgverlener. In augustus startte ze via Beter Verwijs met The Right Meal. De kilo’s is ze inmiddels kwijt.

Moe en lijnen lukte niet meer

“Voor de operatie was ik fit en op gewicht. Na de behandeling bleef ik moe. Niet zo gek dacht ik, met een gezin van vier kinderen en een baan. Zodra ik de kans kreeg deed ik een powernapje, van maximaal een half uurtje. Lijnen ging mij altijd goed af, maar na de operatie lukte me dat niet meer. Oké, ik hield wel van snoepen, maar daar konden deze kilo’s echt niet allemaal van komen. Hier baalde ik van”, vertelt Sita. Ieder half jaar heb ik een controle bij mijn oncoloog. Bij deze controle hoort ook een stap op de weegschaal. Dat bleef confronterend.”

Ik snap dat het leefstijlgesprek aangaan lastig is

“Mijn oncoloog zelf vond niet zoveel van mijn toegenomen gewicht of zei er niet veel over. Ik snap dat dat zo’n leefstijlgesprek nog niet standaard wordt aangegaan met patiënten. Ik ben zelf verpleegkundige en weet hoe lastig dit kan zijn. Hoe begin je zo’n gesprek? Daarom gooide ik het balletje zelf op. Mijn specialist kwam met de tip om me aan te melden bij Beter Verwijs, het online leefstijlverwijsplatform. Dit hebben we gedaan.”

Verwijzing via Beter Verwijs

“Mijn zorgverlener meldde mij aan via de verwijstool, dat ging snel en eenvoudig. Daarna was ik aan zet. Thuis kon ik zelf rustig bekijken met welk leefstijlthema en leefstijlbegeleiding ik aan de slag wilde. Ik rook niet (dus die interventie viel af), ik drink niet (dus met het minderen of stoppen van alcohol heb ik ook geen hulp nodig). Ik wilde afvallen, het thema ‘voeding’ leek mij daarom het meest voor de hand liggend. Ik kwam terecht bij The Right Meal, dat sprak me het meest aan. Parallel aan deze keuze had ik boeken gekocht over een koolhydraatarm dieet. Zelf had ik al de nodige eerste stappen gezet door te minderen met koolhydraten.”

Vergoeding vanuit basisverzekering

“Ik ervaarde geen financiële belemmering om deel te nemen, omdat The Right Meal wordt vergoed vanuit je basisverzekering. In totaal heb ik gebruik gemaakt van drie consults. Ik heb zelfs nog recht op één uur.”

Online, makkelijk en persoonlijk

“The Right Meal is een online voedingsprogramma. Dit vond ik handig, hiervoor hoefde ik de deur namelijk niet uit. Na mijn aanmelding bij Beter Verwijs werd ik al snel gebeld door een diëtist van The Right Meal voor een online kennismaking. Het eerste gesprek was een intake waarbij mijn medische achtergrond besproken werd en ik meteen passend advies kreeg op basis van mijn persoonlijke situatie. Het koolhydraatarme dieet kon ik voortzetten en The Right Meal vulde dit aan met aanvullende tips.

Regelmatig eten bleek niet het beste

““Na de operatie probeerde ik regelmatig powernapjes te doen. Tot de dag dat de diëtist mij de vraag stelde of ik me ook echt beter voelde na zo’n dutje. Ik knapte er van wel op, maar had ze eigenlijk dagelijks nodig. Een moment om stil te staan bij mijn eetmomenten vond de diëtist. Hoe vaak ik had per? Naast het ontbijt, lunch en diner, nam ik regelmatig tussendoortjes. Een logische verklaring waardoor mijn vermoeidheid in stand bleef merkte de diëtist op. Doordat ik vaker op een dag at, had mijn bloedsuikerspiegel het vaak flink te verduren, die kreeg regelmatig een optater. Dat is precies wat ik moest voorkomen. Ik ben mijn eetpatroon gaan aanpassen door drie keer te eten. Mijn bloedsuikerspiegel werd stabiel en ik ervaarde veel minder vermoeidheid dipjes. Het is maar net hoe de dag gaat. Voordat ik startte met The Right Meal probeerde ik elke dag een dutje te doen. Nu doe ik dat nog maar maximaal drie keer per week.”

Alle kilo’s kwijt

“Naast deze verbetering ben ik inmiddels ook al mijn kilo’s kwijt. Dat voelt zo goed! Ik heb alle informatie en tips die mij hebben geholpen bij het afvallen en voor nu om stabiel te blijven in mijn gewicht. Ik heb de tips zodanig opgeslagen dat het er helemaal inzet. Natuurlijk heb ik soms nog wel een vreetbui, dan sta ik op de weegschaal, zie ik +0,5kg. Dat is niet fijn, maar ik weet nu heel makkelijk hoe ik daar weer vanaf kom. Even pas op de plaats, terug in het regime en ik ben er zo weer vanaf. Ik zit eindelijk weer lekker in mijn vel.”

Motivatie is het sleutelwoord

“Het belangrijkste is dat het goed moet zitten in je hoofd en dat je gemotiveerd bent. Zodra je er klaar voor bent en je echt wilt, is je doel nastreven haalbaar en veel makkelijker. Ik zal iedereen aanbevelen om gebruik te maken te maken van persoonlijk voedingsadvies via The Right Meal. Het is toegankelijk, makkelijk en persoonlijk.”

Bent u zorgverlener en wilt u patiënten verder helpen met leefstijlverbetering?
Meld uw patiënten dan aan via Beter Verwijs.

Deel dit artikel

Meer blogs

Scroll naar boven